گروه تئاتر قاب خالی

تئاتر یک ضرورت است چیزی شبیه نان که ضرورت زندگی است

تئاتر یک ضرورت است چیزی شبیه نان که ضرورت زندگی است

گروه تئاتر قاب خالی

این جا پاتوق مجازی گروه تئاتر "قاب خالی" است.

همدان_تویسرکان

سرپرست گروه سجاد طهماسبی

ایمیل ghabekhali_86@yahoo.com

اینستاگرام ghabekhali

آخرین نظرات

نمایش ” مجلس مچاله خوانی ” به نویسندگی و کارگردانی سجاد طهماسبی از تویسرکان در بخش مسابقه مرور سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفت. طهماسبی در گفت و گو با خبرنگار تئاتر فستیوال درباره اجرای این نمایش و  حضور در جشنواره صحبت کرد که می توانید در ادامه بخوانید:



سجاد طهماسبی  نویسنده ی نمایش ” مجلس مچاله خوانی ” درباره ویژگی های این متن به خبرنگار تئاتر فستیوال گفت . . . : این نمایشنامه بر اساس رمان ” کودکی که هرگز زاده نشد ” اثر اوریانا فالاچی نوشته شده است .  در دوره ای که می خواستم نمایش های ایرانی کار کنم به دنبال یکی از نمایشنامه های برشت به نام ” آنکه گفت آری آنکه گفت نه ” می گشتم اما پیدا نکردم . بر حسب اتفاق در یک کتابفروشی با این رمان مواجه شدم و ناگهان به یک دنیای زنانه ای پرتاب شدم که قابلیت نمایشی شدن را به سبک ایرانی داشت .

وی همچنین افزود : در نهایت متن با استفاده از بحر طویل ، نظم و نثر در کنار هم به نمایشنامه تبدیل شد  . از طرفی در فرم اجرایی ، هم در موسیقی و هم در میزانسن ها از فرم نمایش های ایرانی بهره گرفتم .

طهماسبی درباره شکل گیری و فعالیت های این گروه جوان در تویسرکان اذعان داشت : این  نمایش برای اجرا در شهر تویسرکان شکل گرفت و برای حضور در جشنواره تئاتر فجر برگزیده بخش استانی شدیم . این اولین گروهی است که از شهر تویسرکان به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می کند و در بخش مسابقه تئاتر جوان حضور دارد . فکر می کنم به عنوان جوانترین گروه حاضر در جشنواره با میانگین سنی بیست سال هم گروه ما باشد . از متولدین دهه هشتاد تا بزرگترین فرد گروه مان که متولد سال ۱۳۶۳ است در این گروه همکاری دارند .

او در خصوص ارتباط با مخاطب اضافه کرد : این اثر در شهرستانی با کمترین امکانات شکل گرفت و  خوشبختانه توانستیم ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کنیم . بازخوردهای اجرای عموم مان خیلی خوب بود  و این موضوع ما را ترغیب کرد تا بیشتر روی این اثر وقت و انرژی بگذاریم تا بتوانیم در اجرای جشنواره در تهران هم همین بازخورد را داشته باشیم که خوشبختانه با توجه به تلاشی که بچه ها داشتند به نتیجه مطلوبمان رسیدیم و از عملکرد راضی هستیم . نتیجه را واگذار می کنیم به داوران که ببینیم نتیجه چه می شود .

کارگردان نمایش ” مجلس مچاله خوانی ” درباره تغییرات اجرای جشنواره نسبت به اجرای عموم اظهار داشت : ما در اجرای جشنواره تئاتر فجر روی بخش موسیقی و همخوانی آن با اثر وقت زیادی  گذاشتیم . در حال حاضر می توانم بگویم یک موسیقی کاربردی در تئاترمان داشتیم که صرفا تزیینی نبود تا فقط در کنار کار باشد . البته در از اجرای سانس اول خود به خاطر ناهماهنگی های کمی که وجود داشت خیلی راضی نبودم . ولی خدا را شکر اجرای سانس دوم مان خوب بود .

طهماسبی در رابطه با نحوه ی داوری و انتخاب آثار در جشنواره تئاتر فجر گفت : به نظر من اتفاق بدی که در داوری جشنواره ها می افتد این است که کارها از هر جنسی کنار هم مقایسه می شوند . نمایشی به سبک ایرانی با اثری با سبک و سیاق مدرن مقایسه می شود که ممکن است هر دویشان خوب باشند .  قاعدتا تصمیم گیری برای هیئت داوران هم سخت است . اما ما با بازخوردهایی که در گذشته داشتیم و داوران بخش انتخاب آثار با ما صحبت کردند ، برای برگزیده شدن امیدوار هستیم .


منبع تئاتر فستیوال

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی