گروه تئاتر قاب خالی

تئاتر یک ضرورت است چیزی شبیه نان که ضرورت زندگی است

تئاتر یک ضرورت است چیزی شبیه نان که ضرورت زندگی است

گروه تئاتر قاب خالی

این جا پاتوق مجازی گروه تئاتر "قاب خالی" است.

همدان_تویسرکان

سرپرست گروه سجاد طهماسبی

ایمیل ghabekhali_86@yahoo.com

اینستاگرام ghabekhali

آخرین نظرات

یادداشتی بر نمایش مجلس مچاله خوانی

نمایش ” مجلس مچاله خوانی ” اجرای موفق یک نمایش ایرانی بر اساس متنی غیر ایرانی است ، که بسیاری از المان های نمایش ایرانی را به درستی به کار گرفته است .

قصه ی این نمایش بر گرفته از کتاب ” کودکی که هرگز زاده نشد ” درباره زنی که حامله شده است و وضعیت و شرایط روحیات این زن را در موقعیت های مختلف به واسطه میزانسن های ساده و درست و با استفاده از شیوه های ایرانی مثل نقالی و موسیقی سنتی و … روایت می کند و در نهایت منجر به اثری شده است که می تواند برای مخاطب جذاب و سرگرم کننده باشد .

بازیگر این نمایش ( مینا مقامی زاده ) به تنهایی . . . گرداننده ی اصلی این نمایش است . یک اجرای کم نقص و خوب و مسلط بر شیوه های اجرایی متفاوت در اثر که هم در ایفای نقش خود قوی ظاهر می شود و هم به خوبی با تماشاگر ارتباط برقرار می کند . اگر چه تا حدی کم تجربگی در بازی او دیده می شد ولی این باعث آزار مخاطب نشده است .

نقطه قوت نمایش ” مجلس مچاله خوانی ” را می توان در میزانسن های فعال و متنوع و البته منطبق با اثر دانست .

مهم ترین ویژگی این اثر که در صحنه های مختلف می تواند تضاد بین فضاهای مختلف را ایجاد کند و از پس آن ، باعث خنده ی مخاطب گردد ، موسیقی است که با تغییر در شعر برخی از اشعار معروف و گنجاندن آن در متن و دیالوگ ها و همزمانی آن با برخی صحنه های نمایش مثل صحنه ی درخواست جنین از مادر برای زنده ماندن ، باعث ایجاد موقعیت طنز می شود . اگرچه خواننده ی این نمایش صدای پخته ، رسایی نداشت !

نکته ی دیگری که در رابطه با این نمایش می توان گفت ، مسئله ی هماهنگی بین بازیگر ، موسیقی و سایر پرسوناژهایی است که دیالوگ نداشتند و به نوعی مکمل داستان بودند . به نظر می رسد این هماهنگی به صد در صد خود نرسیده بود .

نمایش ” مجلس مچاله خوانی ” یک نمایش سرگرم کننده و امید بخش در جشنواره تئاتر فجر بود . از آن جهت که فرصتی فراهم آورد تا همه ی گروه های شهرستانی از دور و نزدیک در این رقابت چند روزه شرکت کنند . قطعا می توان گفت اجرای این نمایش نیز یکی از آثار خوب اجرا شده در جشنواره امسال بود .

مرجان سادات هاشمی – دپارتمان نقد تئاترفستیوال

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی