تئاتر ابزورد یا تئاتر پوچی (2)
تئاتر ابزورد یا تئاتر پوچی بیش تر به آثار نمایشی نویسندگانی چون آرتور آدامف، ساموئل بکت، ژان ژنه، اوژن یونسکو، هارولد پینتر و ادوارد آلبی گفته میشود و شاخهی مهمی از ادبیات پوچی به شمار میرود.
بنا بر تفکر این گونه نمایشنامهنویسان، انسان بریده شده از اعتقادات مذهبی و معنوی، و آگاه به پوچی اعتقاداتی که آنها را فریب میدادند، در جهانی خالی از معنا و هدف، فقط دلخوش به امیدهایی در فراسوی زندگی ملالتبار و بیمعنی، دست و پا میزند.
بهترین نمونهی این انسان های سرگشته و خودفریب . . . ولگردهای نمایشنامهی "در انتظار گودو" ساموئل بکت هستند. موضوع این نمایش نامه که اولین نمایشنامه تئاتر پوچی است و نخستین بار در سال 1957 به اجرا درآمد بر محور انتظار دو ولگرد بیکاره (ولادیمیر و استراگون) دور میزند. نمایشنامه با انتظار این دو برای آمدن شخص مرموزی به نام گودو آغاز میشود.
ساختار نمایشنامه های پوچی :
- فاقد عناصر داستانی کلاسیک است.
- در تمام نمایشنامه هیچ حادثه ی عینی مهمی رخ نمیدهد.
- تماشاگران فقط ناظر گفت و گوهای بی معنی و بی ربط، و حرکات تکراری و بیثمر بازیگران هستند.
- حرکات و کلمات به قدری تکراری میشود تا احساس پوچی و بی معنی در تماشاگر برانگیخته شود و او درمیابد که نمایش به پایانی نخواهد رسید.
- سیر حوادث معمولا فاقد رابطه علت و معلولی است.
نمایشنامه نویسان مشهور تئاتر پوچی :
ساموئل بکت : در انتظار گودو - آخر بازی
اوژن یونسکو : کردگن - صندلی ها - مستاجر جدید - تشنگی و گشنگی
ژان رنه : کلفت ها
ادوارد آلبی: ماجراهای باغ وحش - چه کسی از ویرجیانا ولف میترسد
جان ازبرن : با خشم به گذشته بنگر
هارولد پینتر : جشن تولد
در آثار برخی از نمایشنامه نویسان این نوع تئاتر از جمله هارولد پینتر، ژان رنه، ادوارد آلبی و اوژن یونسکو حالت دوگانه ای از شوخی و اندوه یافت میشود که میتوان آن را "زهرخند" نامید.
برگرفته از
سیناپس: مشق فرهنگ - گروه نمایش